Hvordan fange andres oppmerksomhet på kort tid?
I mange sammenhenger er det viktig å ha evnen til å fange oppmerksomheten til andre mennesker. Det kan være at du har et produkt du ønsker å selge, et budskap du vil formidle, eller kanskje er det deg selv du ønsker å selge inn. Om du lykkes eller ikke er oftest avhengig av din salgsevne.
Ti trinn til en god presentasjon;
1. Ha god kjennskap til det du skal pitche
Kjenn produktet god. Forbered deg!
2. Hvem er tilhører?
Hvem skal du selge produktet til? Hva gjør de? Hvilke interesser har de? Let etter noe som kan være innfallsvinkelen til å fange deres interesse og til å overbevise om at ditt produkt, idé eller du er verdt å satse på.
Husk målet ditt: et salg, eller kanskje å skaffe en ny samarbeidspartner.
3. Målgruppen for konseptet
Vis at du har god kjennskap til målgruppen for det du skal selge. Målgruppen for det du skal selge er ikke nødvendigvis den samme som målgruppen for presentasjonen. Du må forsøke å analysere hvordan målgruppen tenker og føler.
4. Hva skal du si?
Hva skal du si og hvordan du skal si det.
Bruk et enkelt og et forståelig språk, ikke rot deg bort med vanskelige ord eller faguttrykk.
En god presentasjon skal være så enkel at tilhøreren skal forstå den, og selv ønske å selge den samme ideen videre.
En god presentasjon lever sitt eget liv etter at du har presentert den.
Utfordringen er å holde presentasjonen kort og strukturert.